Posted by: petrisure | February 17, 2012

Fotograful avangardist Aurel Bauh omagiat la Vendôme

Între 17 iunie şi 18 septembrie 2011, are loc la Vendôme cea de-a şaptea ediţie a festivalului Les Promenades Photographiques, ce ne propune să vizităm în acest an 23 de expoziţii de artă fotografică, la care se adaugă o serie de conferinţe, evenimente şi festivităţi de premiere. Una dintre aceste expoziţii este dedicată lui Aurel Bauh (1900-1964), o colecţie unică de fotografie aflată sub îngrijirea lui Michael Ilk, cu ajutorul Yves Di Maria, expert un fotografie.

Cu această ocazie, arhitectul Michael Ilk publică cea de-a zecea sa carte dedicată avangardei româneşti: albumul Aurel Bauh. Publicat în condiţii grafice deosebite, lucrarea este structurată în cinci secvenţe: „Prefaţă”, „Biografie”, „Portofolio”, „Instantanee” şi „Secvenţe”. „Privind cu atenţie fotografiile lui, putem afirma că măiestria discretă şi captivantă reprezintă forţa vizibilă a artei lui Bauh”, observă Dr. Alfred Wiedermann în textul pe care îl dedică fotografului avangardist român omagiat în localitatea pe valea Loirei. Întâlnim în fascinantul „Portofolio” al artistului fotograf suprarealistul „Studiu de nud” (1929-1930), „Pictorul avangardist Perahim” (1937), un portret realizat simultan din trei perspective diferite sau fotopoeme ca „Unei flori” (1930-1950) sau „Tipografii”(1930-1950) ce amintesc de pictopoezia promovată de Victor Brauner şi Ilarie Voronca. Modul în care Bauh concepte actul fotografic pare să concorde cu poetica suprarealistă teoretizată de André Breton în manifestele sale: „Fotografia nu poate captura imaginarul din această cauză nu există imagini cu îngeri zburători, cu Eva muşcând mărul oprit sau cu actul Răstignirii. Nu poţi fotografia o construcţie imaginară, dar poţi – sau cel puţin unii pot – reda realitatea de o manieră imaginativă şi poţi dezvălui în felul acesta un conţinut de-o bogăţie deosebită, înserând asociaţii noi şi aspecte nuanţate. Realitatea nebănuită devine convertită, magic, în imagini fermecătoare, uneori stranii şi captivante”. Elementul magic, straniu, fascinant, expresiv, face parte din realitate, el trebuie doar surprins şi re-prezentat aducând în atenţie un nou nivel de realitate, ceea ce ne face să avem un acces mai profund la complexitatea lumii în care suntem, la rândul nostru, parte integrantă. Banalitatea sau miraculosul unei fotografie reflectă în întregime capacitatea artistică a creatorului ei: „Fotografia este o sculă, tot atât de capabilă ca şi omul care o mânuieşte”, notează fotograful de origine evreiască.

Aurel Bauh (uneori ortografiat şi Bauch) s-a născut la Craiova în 1900. Fiind atras de artă tânărul Bauh a mers la Paris şi şi-a făcut studiile cu Fernard Léger (1881-1955), unul dintre primii pictori francezi care au expus public lucrări de orientare cubistă, deşi el nu este considerat ca aparţinând mişcării cubiste propriu-zise. Léger i-a făcut cunoştinţă lui Bauh cu avangardistul ucrainean Alexander Archipenko (1887-1964), cu care îşi va continua studiile la Berlin, la începutul anilor ’20. Stimulat de dinamismul vieţii artistice pariziene, dar şi berlineze, şi sub influenţa cercului său de prieteni, Bauh va deveni interesat de arta fotografică, căreia îi va explora diferitele tehnici de expresie, fiind prezent cu creaţiile sale fotografice la diferite manifestări artistice şi expoziţii contemporane. La începutul anilor ’30, el se va întoarce în România la insistenţele familiei sale şi va deschide în Bucureşti propriul Studio „43” ce va fi dedicat portretelor şi ilustraţiilor de carte. Acest laborator de creaţie va deveni locul de întâlnire al artiştilor şi scriitorilor avangardişti, printre care se numără S. Perahim, Geo Bogza, Saşa Pană, Harry şi Theodore Brauner, pe care îl va iniţia în domeniul fotografiei. În aprilie 1938, Aurel Bauh va avea prima sa expoziţie de „picturi fotografice” la Sala Mozart, ce va avea un real succes: „Deoseamă cu Brassai şi Man Ray”, se putea citi în presa vremii. „Bauh prezenta pentru prima oară publicului românesc noua fotografie, ridicând-o la rangul de artă, demnă de a fi contemplată”, notează Michael Ilk în prezentarea cu care se deschide acest album.

Prins de cel de-al doilea război mondial într-o Românie iniţial aliată a naziştilor, fotograful de origine evreiască va fi ulterior imobilizat şi constrâns de condiţiile impuse de regimul comunist ce s-a instaurat la sfârşitul războiului. Dar, în 1961 el va reuşi să se întoarcă la Paris unde va începe, ca liber profesionist, o nouă etapă a operei sale artistice în care va domina fotografia publicitară şi glamour. Din păcate, eforturile sale vor fi brusc curmate în primăvara lui 1964 de moarte accidentală din cauza unei greşeli chirurgicale. Astfel, opera sa se va dispersa şi parţial pierde între New York, Paris, Bruxelles, Tel-Aviv şi Bucureşti, iar ceea ce s-a păstrat din ea se găsesşte în colecţii particulare, majoritatea din Germania. Din acest motiv fotografiile sale sunt rareori accesibile şi fotografiile sale subtile, incisive, având un aer de noutate şi de măiestrie tehnică rămân aproape necunoscute.

Înaintea festivalului Les Promenades Photographiques din acest an, creaţiile fotografice ale lui Aurel Bauh au putut fi văzute în expoziţia Suprarealismul românesc: 1928-1947 ce a avut loc între 20 iunie şi 13 septembrie 2009 la Muzeul Kunsthal din Rotterdam. „Uneori îmi imaginez ochiul rotund al obiectivului ca substitutul modern al triunghiului cu ochiul Domnului…”, se confesează Aurel Bauh într-una din reflecţiile sale pe marginea „repertoriului controlabil al formelor”.

Petrişor Militaru

Articolul a apărut în “Arta“, revistă de arte vizuale editată de Uniunea Artiştilor Plastici din România, nr. 2-3/2011

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

  • No categories
%d bloggers like this: